Piątek, 10 października 2025

Co piaty z nas sprawdza kraj pochodzenia

2025-10-10 10:14:13 (ost. akt: 2025-10-10 10:20:14)

Autor zdjęcia: Pixabay

Podziel się:




Dla ponad połowy Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze produktów spożywczych jest dobry skład (54,9 proc.), zaraz potem cena (51,5 proc.). Tak wynika z najnowszego badania Barometr Providenta. Jednocześnie aż 48,3 proc. respondentów wskazuje wysokie ceny produktów dobrej jakości jako główną przeszkodę w zdrowym odżywianiu, a ponad 20 proc. jako wyzwanie traktuje wszechobecność żywności wysoko przetworzonej.

W preferencjach Polaków dotyczących wyboru produktów spożywczych wyraźnie widać różnice pokoleniowe. Dla najmłodszych konsumentów w wieku 18–24 lat największe znaczenie ma cena (70,3 proc.), a najmniejsze – kraj pochodzenia produktów (9,7 proc.). Z kolei osoby powyżej 65. roku życia oprócz ceny (48,9 proc.), zwracają większą uwagę na kraj pochodzenia produktów (39,4 proc.).


– To naturalne, że na różnych etapach życia kierujemy się innymi kryteriami. Dla młodszych, którzy często dopiero się usamodzielniają i dysponują ograniczonym budżetem, cena jest kluczowa. Starsi mają zwykle większą stabilność finansową, dlatego oprócz kosztów częściej zwracają uwagę także na kraj pochodzenia i jakość produktów – komentuje Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.

Zero waste: planowanie i mrożenie zamiast wyrzucania

Polacy coraz chętniej wdrażają praktyki „zero waste”, by ograniczyć marnowanie jedzenia. Najczęściej, by uniknąć wyrzucania żywności, planują posiłki z wyprzedzeniem (50,5 proc.) i zamrażają nadmiar produktów, aby móc je wykorzystać później (53,4 proc.). Więcej niż co czwarty ankietowany (28,6 proc.) przechowuje żywność w sposób przedłużający jej świeżość, a niemal tyle samo (27,3 proc.) zawsze przygotowuje listę zakupów i konsekwentnie się jej trzyma.


– Świadomość ekologiczna i ekonomiczna coraz częściej idą w parze – mniej marnujemy, a przy okazji mniej wydajemy. Starsi planują i konserwują, młodsi sięgają po aplikacje. Każdy szuka sposobu, by ograniczyć marnowanie, ale cel jest ten sam: nie wyrzucać i lepiej wykorzystywać to, co już mamy – podkreśla Karolina Łuczak. – Polacy nie kupują impulsywnie, częściej analizują etykiety, porównują produkty i planują zakupy z wyprzedzeniem, a zdrowe odżywianie i ograniczenie marnotrawienia żywności staje się przemyślanym wyborem wielu z nas.



Polub nas na Facebooku:

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB