Na mocy przyjętego 30 maja przez Radę Ministrów projektu ustawy, zostanie utworzona Państwowa Inspekcja Bezpieczeństwa Żywności. Organ będzie podlegał ministrowi rolnictwa.
Przejmie wszystkie zadania Inspekcji Weterynaryjnej, Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, które to zostaną zlikwidowane, a także część obowiązków Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Inspekcji Handlowej.
Potrzebna konsolidacja inspekcji
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapowiada stworzenie dzięki temu nowego, zintegrowanego i uproszczonego systemu kontroli bezpieczeństwa i jakości żywności na wszystkich etapach jej produkcji, co w konsekwencji ma prowadzić do usprawnienia ochrony zdrowia konsumentów. „Skonsolidowany nadzór nad produkcją żywności w Polsce jest konieczny, bo zapewni jej wysoki poziom bezpieczeństwa oraz podniesienie jakości i wartości. Przyczyni się także do wyeliminowania nieuczciwych praktyk w handlu żywnością (np. fałszowania żywności). Ma to szczególne znaczenie dla konsumentów, których wymagania dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i dobrostanu zwierząt rosną. Konsolidacja jest także potrzebna, bo polski rynek żywności należy do największych w Unii Europejskiej” — czytamy w komunikacie resortu.
Głównego inspektora powoła premier
Państwowa Inspekcja Bezpieczeństwa Żywności będzie miała trójstopniową hierarchię. Na jej szczycie stanie Główny Inspektor Bezpieczeństwa Żywności, któremu mają podlegać inspektorzy wojewódzcy i graniczni, im zaś — inspektorzy powiatowi. Główny inspektor, powoływany przez premiera na wniosek ministra rolnictwa, będzie centralnym organem administracji rządowej, podlegającym temuż ministrowi. Do 31 maja każdego roku ma składać szefowi resortu sprawozdanie z realizacji zadań za rok poprzedni.
Będą przy nim funkcjonować dwa organy opiniodawczo-doradcze: Rada Sanitarno-Epizootyczna i Rada do spraw Laboratoriów. Przyjęty 30 maja projekt uchwały określa również zadania wojewódzkich i granicznych oraz powiatowych inspektorów, a także wymogi niezbędne do pełnienia tych funkcji. Zadania inspekcji mają wykonywać przede wszystkim jej pracownicy, lekarze weterynarii oraz inne upoważnione przez nią osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne.
Ma być mniej kontroli
„Powstanie jednej Inspekcji, nadzorującej i koordynującej proces kontroli, zapewni efektywniejsze gospodarowanie powierzonymi środkami, a w efekcie spowoduje obniżenie kosztów urzędowej kontroli żywności. Taka reorganizacja oznacza też szybsze i kompleksowe przeprowadzanie kontroli oraz audytów u rolnika i przedsiębiorcy” — przewiduje ministerstwo rolnictwa. Jednocześnie kontroli i audytów w gospodarstwach i zakładach produkcyjnych ma być mniej. „Wyeliminowane zostaną przypadki dublowania się i nakładania kompetencji. Ponadto, konsolidacja zapewni lepszą organizację pracy, optymalne wykorzystanie bazy laboratoryjnej i specjalistycznego sprzętu, a także zasobów kadrowych i majątkowych” — zapewnia resort.
KN
Artykuł ukazał się w miesięczniku "Rolnicze ABC" nr 6 (321) czerwiec 2017 r
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez